Saturday 25 April 2015

Saya Dan Internet - online MLM part 1

Apabila saya sudah gagal menjana keuntungan dalam online forex, saya masih mencari-cari peluang buat duit di internet. Akhirnya saya terjumpa satu. Entah macamana terjebak pulak dalam Multi-Level-Marketing, walaupun persepsi kebanyakan orang terhadap bisnes ini agak negatif. Hihihi. 


Mungkin kerana ianya saya akan jalankan 100% online (itu apa yang tertulis dalam landing page bisnes tu lah), saya fikir ok juga sebab tak perlu jumpa orang pun. Kemudian saya mendaftar nama untuk percuma dahulu. Maklumlah nak kena fikir-fikir dulu ye tak.

Setelah beberapa minggu, biasalah bila dah mendaftar tu, mestilah ada terima email-email follow-up. Dengan ayat-ayat power mereka, saya pun termakan jugalah ayat dorang tu. Jadi penghujung tahun 2009, saya ambil keputusan untuk join tapi pakej yang paling murahlah. Memang dorang kalau boleh nak saya join pakej paling besar, tapi minta maaflah, saya memang suka cuba-cuba dulu hihi.. campur takut-takut.

Bila dah join bisnes online ni kalau tak tahu nak promosi memang sangat ajaiblah kalau boleh menaja tu. Jadi upline pun ajarlah cara promosi. Pastu siap kena beli dvd pula cara-cara nak promosi. Pastu kena datang HQ pula kalau nak tambah ilmu lagi. Saya dah mula rasa tak sedap, sebab tujuan utama saya join, sebab nak buat online je 100%. Kalau dah nak kena pergi sana sini tu dah bukan online dah tu.

Saya menggunakan Google Adword pada masa itu untuk mempromosi bisnes saya ini. Maklum sahaja masa tu memang tak tahu ada teknik free seperti SEO. (Err sekarang dah tahu pun tapi masih tak belajar SEO) Memang klik untuk iklan tu boleh kata oklah. Cuma masalahnya, tak ada yang join hihihi. Dalam masa yang sama kos promosi semakin hari semakin bertambah.

Saya rasa ramai yang dah tahu kan kalau MLM ni nak terus hidup, mesti kono mantain. Buat pembelian ulangan setiap bulan. Adeh ni yang saya tak berapa nak teruskan bisnes ni sebab nak kono mantain RM300 lebih sebulan untuk produk dan replika website mereka. Campur kos promosi lagi. Agak mahal juga bagi saya untuk teruskan bisnes ini sedangkan masih tiada seorang ahli pun di bawah saya. Saya tak perlu fikir panjang-panjang lagi. Terus buat panggilan ke HQ untuk hentikan langganan produk dan web replika yang akan dicaj secara auto setiap bulan melalui kad debit saya.

Akhirnya saya berhenti dari bisnes ini sebelum masuk bulan kedua saya menyertainya.


No comments:

Post a Comment